Jan Tekstra

Jan Tekstra

Net als bij Van Katoen en Nu, tekent Jan Tekstra voor de muziek van ‘Het Verzet Kraakt’. Jan Tekstra is zanger, liedjesschrijver, producer en coach. Hij schreef onder meer hits voor Marco Borsato (Je hoeft niet naar huis vannacht, Vrij zijn) en Jayh Jawson (Mooie dag), maar werkt ook veelvuldig voor musical, televisie en film. Componist en pianist Floris Verbeij schrijft muziek voor film, televisie en theater. Hij werkt en werkte onder meer met Theu Boermans, Hanro Smitsman en Fons Merkies en tekende voor de filmmuziek van Ballast en Jack bestelt een broertje.

Waarom Het Verzet Kraakt?

"Voor de muziek van ‘Het Verzet Kraakt’ ga ik door mijn eerdere ervaringen met community art projecten op zoek naar verbinding - zowel muzikaal als vanuit sociologisch perspectief. In Twente is blaasmuziek van oudsher van zeer hoog niveau. Veel orkesten spelen 1e, 2e dan wel 3e divisie. Dit inspireert mij tot de keuze voor deze muziek, in lijn met de tijdsgeest waarin het verhaal speelt. Vrijwel alle orkesten speelden tijdens de oorlog door, al vielen er door vele persoonlijke drama’s gaandeweg steeds meer muzikanten af. Dit gegeven gebruik ik in het stuk: “Maar het orkest, zij speelde door!” Ik geloof dat een gevoel van saamhorigheid, breed gedragen, een project als dit tot een groot succes kan maken. Het is van belang dat we iets maken dat van ‘ons’ is in plaats van ‘mij’. Daarom kies ik ervoor om te werken met een selectie van de vele korpsen en harmonieën die deze regio rijk is. Aangevuld met een basisgroep van aanstormende talenten van de diverse regionale muziekopleidingen, onder leiding van een ervaren kracht die deze jonge talenten kan sturen en helpen. Elk van de orkesten neemt een periode van de reeks optredens voor haar rekening. De enorme energie uit zo’n grote groep mensen die ik in het verleden met projecten als dit vrij heb voelen komen, is een belangrijke motivatie om het zo aan te pakken. En omdat dergelijke orkesten traditie-getrouw een vaste schare volgers hebben, komt er automatisch een groter draagvlak vanuit de regio. Door mijn werk als Musical Supervisor van de musical Soldaat van Oranje, heb ik ook van dichtbij mee gemaakt hoe het voelt om deze belangrijke geschiedkundige gebeurtenissen levend te houden. Het thema van ‘Het Verzet Kraakt’ raakt, net als Soldaat van Oranje, wezenlijke vraagstukken. Wanneer ben je een held? Als iets lukt, of als je het ondanks de mislukking toch hebt geprobeerd? En zijn er wel winnaars of verliezers? Allemaal dingen die je direct raken als ze voor je worden gespeeld, in beeld en geluid."